Veel dingetjes bakken

Dinsdag 8 november

Vandaag hadden we met school een schooluitstap. We zijn 2 kerken gaan bezoeken. In de ene kerk hadden ze de eerste Ijslandse Bijbel en ook een speciaal triptiek waar er blijkbaar maar 2 van zijn in de wereld. We hebben ook een plaats bezocht waar er vroeger een gevecht is geweest, het grootste gevecht van de Ijslanders. Het was niet zo groot dus. Er lag een steen voor elke soldaat en er stond een kruis op de soldaat die gestorven was. Als laatste zijn we ook nog een paarde manege gaan bezoeken. Het klinkt niet zo veel wat we gedaan hebben op die dag, maar je moet altijd ver rijden voor je ergens komt, dus onze dag was wel goed gevuld.

 

Vrijdag 11 november

Vandaag had ik een spreekbeurt voor geschiedenis. Mijn deeltje was niet zo groot van de spreekbeurt (we waren in een groepje), maar het is goed gegaan. Het laatste uur zouden we aardrijkskunde hebben maar dat lesuur is weggevallen. Er waren wat problemen tussen enkele meisjes van mn klas en de leerkracht, ze zeggen dat hij punten heeft meer gebaseerd op het principe als hij de leerling leuk vind of niet, zij hebben dus blijkbaar minder punten gekregen dan verdiend. Door de discussie heeft de leerkracht besloten geen les te geven en konden we een uurtje vroeger naar huis.

Zaterdag 12 november

Vandaag ben ik gaan helpen met het maken van de grautur. Het is eigenlijk niet veel werk, gewoon wat roeren in de pot. Oja dat heb ik denk ik nog niet verteld, maar grautur is dus eigenlijk rijstpap maar niet met vanillesmaak zoals wij vaak eten. Het is gewoon rijst met melk, en dan strooien ze er nog kaneelsuiker over. Ik voeg een fotootje toe die ik op internet heb gevonden. Ze (oma van hier) heeft mij ook een soort van vlees laten proeven, het zag er al vies uit dus het was helemaal tegen mijn goesting in, maar toch heb ik het gedaan. Het was nog erger dan ik dacht ieuw.. Ik proefde 2 soorten van de vlees, van de ene weet ik zeker dat het walvis was, dat smaakte een soort van zuur. Het ander weet ik niet zeker, maar ze vertelde mij dat er schapenhoofd, schapenballen en nog andere dingen tussen zaten. Eerlijk gezegd wil ik niet weten wat het was..

 

Afbeeldingsresultaat voor grautur

grautur

20161112_105412.jpg

de tafel klaarzetten

20161112_103957.jpg

de stukjes vlees

We hebben in de namiddag ook nog koekjes en muffins gebakken 🙂

20161112_161115.jpg

het recept was zogezegd voor 10 muffins :p

20161112_143129.jpg

er is al volop kerstversiering, deze foto is in het winkelcentrum

Zondag 13 november

Vandaag zijn we naar de andere opa en oma gegaan in Grenevik. We hebben er ‘s middags gegeten en daarna wat geholpen met kuisen. We zijn ook wat gaan rijden met de jeep. Ik moet zeggen dat ik soms toch wel wat schrik heb op die weggetjes, ze zijn zo smal en niet verhard, maar er is gelukkig niks gebeurd :p Daarna hebben ze nog een soort van cinnamon buns gemaakt maar dan in pizzavorm, dus met pizzadeeg, pizzasaus en kaas. We hebben ook nog speculoosjes versierd.

 

Mijn tijd in Ijsland zit er ook bijna op, over 2 weken vlieg ik al terug naar België! Nog 2 weekjes genieten dus van het prachtige Ijsland 🙂

 

 

 

Leave a comment